
Twee jaar geleden heb ik ze met een beetje geld gesteund, vandaag mocht ik in het prototype rijden. Het was bijzonder…
De laatste paar jaar ben ik een beetje verslaafd geraakt aan Indiegogo en vooral Kickstarter. Twee crowdfunding websites waar je (jonge) ontwerpers kunt steunen door geld te geven voordat het product daadwerkelijk gemaakt is. In ruil daarvoor krijg je dan vaak het product eerder en goedkoper dan anderen. Zo heb ik bijvoorbeeld de Ayo Light al enige maanden in huis via Indiegogo, en ben ik een van de weinigen in Nederland met een RocketBook wave.
Indiegogo
In augustus 2015 zag ik op Indiegogo de Sion voorbij komen; een elektrische auto volgeplakt met zonnecellen. Zo zou deze auto voorzien zijn van stroom om 30km te rijden. Daarnaast zou je deze auto ook nog eens op kunnen laden via een ‘stopcontact’ (zoals alle andere elektrische auto’s) voor een actieradius van 250km.
Dat deze auto door een drietal jonge Duitsers gestart was, sprak mij aan. Zoals eigenlijk alles aan deze auto. Niet eens in de laatste plaats de te verwachten zeer lage aankoopprijs.
En zo heb ik deze mensen gesteund met een beetje geld om hun product te kunnen maken. En deze keer zonder tegenprestatie, anders dan dat ik korting zal krijgen als de auto uiteindelijk op de markt komt. En ja, dan loop je een risico. Want als ze niet slagen, dan ben ik mijn geld kwijt.
Maar mijn ‘donatie’ zou mij in ieder geval het recht geven op een testrit met het prototype. En daar had ik überhaupt wel zin in.
prototype testen
De testrit stond al maanden gepland, maar na twee jaar was het dan zo ver. En toen kwam de vraag wie ik mee zou nemen, want ook dat zat in de planning. Vanwege zijn liefde voor ontwerpen én voor auto’s had ik Jan van Dreackensteijn gevraagd, hij was meteen enthousiast. Nu ja, niet zozeer over de auto als wel over de testrit (en samen erheen rijden). Bovendien bedacht hij dat hij er als journalistiek schrijver nog een stuk over zou kunnen schrijven.
de testrit met het prototype
En vandaag mocht ik er dus in rondrijden… ‘k Vond het wel een beleving. Op een nagenoeg leeg bedrijventerrein, de Hembrug in Zaandam, mocht ik op een kale vlakte rondrijden. Want ja, geen goedkeuring door de RDW want het is een prototype. Een van de twee prototypes was bij de testritten in België zelfs al in beslag genomen (met onduidelijke redenen).
het is een fijne auto
De Sion zal in 2018 te koop zijn voor €16.000, excl. de batterij. Ze zijn nog aan het puzzelen over de leaseregeling van de batterij, maar als je die erbij koopt is dat een extra €4.000. Met andere woorden: voor ca. €20.000 heb je straks een 5-deurs auto met 5 zitplaatsen en een ruime bagageruimte achterin. En heel eerlijk; hij ziet er nog niet eens slecht uit.
En het rijden? Soepel en makkelijk. Trekt snel op en heeft een maximum van 130km/u (en nee, dat laatste heb ik niet getest). Een kleine draaicirkel van ca. 8 meter en een kunststof carrosserie. Het dashboard is simpel en handig en de stoelen zitten redelijk rechtop. De bagageruimte achter de achterklep is ruim.
voordelige auto
Met €20.000 is het in z’n soort een goedkope auto te noemen. Daar hebben Draeckesteijn en ik de mensen van Sono Motors nog wel even over doorgezaagd. Want hoe kan het nou dat deze auto zo goedkoop is? Het antwoord is simpel. Sono Motors heeft maar één product, er is geen lakstraat nodig (want de carrosserie is van vol gekleurd kunststof) en het grootste deel van de onderdelen zijn rechtenvrij verkrijgbaar op de internationale markt.
zelf repareren
En dan nog, wat mij betreft, een van de meest aparte zaken aan deze auto: je kunt ’m zelf repareren. Als er een onderdeel stuk gaat, kun je dat bij Sono Motors bestellen en komt het per post thuis. Daarbij krijg je dan een video hoe het zelf te vervangen en te monteren. Kun je of wil je dat niet zelf doen, dan is het makkelijk om met het onderdeel en de video naar een willekeurige garage te gaan om ’m te laten repareren. In de video hieronder zie je hoe dat werkt.
conclusie
Mijn conclusie? Een leuke auto voor weinig geld. Zeker als je bedenkt dat hij ook nog eens elektrisch is. Ik begin te overwegen of ik deze auto wil kopen in 2019…
Meer weten over de Sion van Sono Motors? De uitgebreide website van Sono Motors geeft veel antwoorden en… je kunt ‘m nu alvast bestellen. Bij 5000 pre-orders gaat de Sion in productie; ze zijn al op de helft! 🙂
reacties